Annonce

Annonce

Torsten Wetche og Mogens Poulsen fra Thise Mejeri står på græsmark med en flok køer.

Torsten Wetche (t.v.) og Mogens Poulsen fra Thise Mejeri har været med til at udvikle konceptet bag græsmælken, hvor ko og kalv går sammen i tre-fem dage. Arkivfoto: Jakob Brandt

Thise Mejeri lytter til forbrugernes signaler

Mejeridirektør Poul Pedersen vil ikke afvise, at Thise kan blive mejeriet, som tager det næste skridt mod senere fravænning af ko og kalv.

Thise-leverandør Henrik Pedersen, som driver et mindre landbrug ved Brønderslev, har flere gange fået positiv omtale i pressen for sin mælkeproduktion, hvor ko og kalv går sammen i op til fire måneder, og flere forbrugere har henvendt sig for at få oplyst, hvor de kan købe hans mælk.

Men i øjeblikket er svaret, at mælken fra gården Lille Svanholm ender i Thises fælles mælketank. Det ærgrer den nordjyske økolog, som gerne så sin mælk solgt som en gårdmælk, der sikrer køerne en ekstraordinær høj dyrevelfærd.

Han er selv det levende bevis på, at det er muligt at drive et rentabelt landbrug uden at gå på kompromis med dyrevelfærden og et af den økologiske mælkeproduktions ømmeste punkter, som er, at ko og kalv normalt bliver adskilt efter det første døgn.

"Mange har reageret positivt på artiklerne om mit landbrug, og jeg har et par familier, som kommer og henter mælk på gården," siger Henrik Pedersen.

Han kalder sin driftsform ’naturligt landbrug’, og han har praktiseret sen fravænning, siden han overtog gården i 1990.

Mere fokus på ko-kalv-relation

Forbrugernes stemme bliver også hørt på mejerikontoret på Thise Mejeri, hvor mejeridirektør Poul Pedersen ikke vil afvise, at mejeriet på et tidspunkt kunne finde på at lancere en gårdmælk på basis af mælk fra et landbrug med sen afvænning.

Men en decideret gårdmælk fra Henrik Pedersens besætning er ikke på tegnebrættet lige nu, oplyser mejeridirektøren, og selv om Salling-mejeriet har gode erfaringer med at lancere specielle mælketyper som Græsmælk og Urmælk, pointerer han, at det kræver en del forarbejde at sende en helt ny mælketype i handlen.

"Det er ikke noget, man kan gøre hver uge, men vi lytter, vi har lyttet, og vi bliver ved med at lytte til forbrugernes ønsker, og jeg kan sagtens forestille mig, at vi vil lancere noget mere ’ko-kalv-relateret mælk’. Det kunne eventuelt ske ved at indføre nogle ekstra parametre til konceptet for vores græsmælk, hvor vi allerede i dag sikrer, at ko og kalv går sammen tre-fem dage efter kælvning," siger Poul Pedersen.

Det fungerer virkelig godt

I dag er det kun Thise-leverandør, Torsten Wetche, som producerer Thises Græsmælk, og han lader typisk ko og kalv gå sammen i fire dage.

”Det har jeg rigtig gode erfaringer med. Det fungerer virkelig godt, og jeg har stort set ingen problemer med sygdom eller dødelighed blandt kalvene,” siger den jyske økolog.

Umiddelbart vurderer han, at det vil være relativt problemfrit at holde ko og kalv sammen i op til en uge, men hvis de skal gå sammen i længere tid, melder der sig flere udfordringer.

”Så bliver bindingen mellem ko og kalv meget stærkere, og så bliver det endnu hårdere, når de skal adskilles. Hvis de skal gå sammen i flere måneder, som hos Henrik Pedersen, så begynder kalven desuden at drikke så meget mælk, at der ikke bliver ret meget til mejeriet,” siger Torsten Wetche.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter